OPTIMIZAREA cutiei de viteze

Frecvent considerată doar vânzare în plus către client, o modificare opțională, este de fapt mult mai importantă decât v-ați putea imagina aceasta lucrare stage1_TCU.

Hai să explicăm importanța reprogramării cutiei de viteze automate (TCU) pe lângă unitatea de control a motorului (ECU). 

Torque Limitation (limitele de cuplu):

Acest lucru este deseori cel mai important aspect când vine vorba de performanță. Majoritatea cutiilor de viteze au limitări de cuplu, fie general (Global_Torque_limiter), fie uneori doar pe trepte specifice. De exemplu, la cutiile de viteze ZF 8HP, încercați să măsurați cuplul pe treapta a 5-a sau a 6-a și veți observa (în funcție de motor) diferența semnificativă de cuplu pe graficul dyno.

Depinde de tehnologia cutiei de viteze (dublu ambreiaj, robotizata, CVT sau cu convertizor ) deoarece unele sunt dimensionate corespunzător pentru a accepta creșterea cuplului furnizat de o optimizare stage1 in ECU, în timp ce altele nu sunt. Să luăm două exemple concrete:

Cutiile de viteze Renault (1.6/1.8/2.0 TCE) au o funcționare specifică, iar limitatorul cutiei de viteze afectează direct o reducere semnificativă a presiunii. Aceasta înseamnă că, dacă, în orice moment, solicitarea dvs. de cuplu depășește valoarea nominală maximă permisa in softul TCU, va avea loc o ajustare a presiunii de admisie, reducând nu numai performanța, ci afectând și comportamentul vehiculului / rezultatul măsurat.

De exemplu, între 3000 și 4500 rpm, limita cutiei de viteze este atinsă, chiar și pentru câteva zecimi de secundă, iar presiunea va fi redusă drastic, până când reglarea este eliberată din nou.

Pe un Porsche Macan 2.9T benzina, există și o specificitate: este singurul vehicul din grupul VAG cu acest motor echipat cu cutia de viteze DL501 (în timp ce Audi RS4/5, Panamera, Cayenne... folosesc cutia de viteze ZF8HP), iar consecința acestei modificari este vizibilă.


Ca și în exemplul cu Renault, observăm o curbă „dreapta” care suferă o ajustare. Acum, uitați-vă la logul de mai jos și vedeți închiderea semnificativă a clapetei de accelerație pe grafic în culoarea albastru.

Apoi, după reprogramarea cutiei de viteze cu optimizarea, obținem o curbă frumos umplută, cu clapeta de accelerație larg deschisă pe acea plaja de turatie

Torque Rev/Match:

Legat de limita cuplului motor, acesta este un punct important. Unii dintre voi ar putea spune: „Noi nu reprogram niciodată cutia de viteze, dar reușim să depășim valorile cuplului maxim”.  În multe cazuri, este adevărat.

De ce? Deoarece cutia de viteze și motorul sunt cuplate împreuna de un semnal CAN, o informație de calcul a cuplului transmisă de la ECU (calculator motor) către cutia de viteze (TCU).
În multe cazuri (când clientul nu dorește să optimizeze softul din cutia de viteze sau dacă pur și simplu cutia de viteze nu este reprogramabilă), se pot păcăli (adică să înșele sau chiar să elimine) informațiile cuplului transmise cutiei de viteze. În acest caz, s-ar putea crede, de exemplu, că cuplul distribuit este de doar 400 Nm când de fapt este de 500 Nm. Deci, această metodă poate ocoli limitarea cuplului din softul TCU.

Dar... nu este ideal. Realitatea este că o cutie de viteze este în general perfect calibrată cu motorul, atât pentru performanță, cât și pentru plăcerea de a conduce. Deci, prin utilizarea acestei metode, cineva se expune la probleme precum reacții abrupte ale cutiei de viteze, lipsa de netezime in răspuns etc.

Scenariul ideal este să existe o potrivire perfectă motor/cutie de viteze în ceea ce privește turația motorului și intervalul de cuplu. În acest fel, nu numai că vom menține funcționarea perfectă și plăcută a cutiei de viteze, dar vom crește semnificativ și performanța prin crearea unei schimbări perfecte cu răspuns imediat la accelerația, realizând armonia ideală între motor și cutie de viteze atât de căutată de către orice șofer.

Clutch Pressure (presiune ambreiaj) :

Aici, vom vorbi mai multe despre cutiile de viteze DSG. Există două familii principale de cutii de viteze:

Există modele pentru care recomandăm cu tărie reprogramarea cutiei de viteze DSG, precum Golf 8R / Audi S3 8Y, deoarece atingem rapid limitele de toleranță inițiale, chiar și doar cu o melodie din stage1. Optimizare acestora nu va oferi doar performanțe mai bune, ci și o funcționare mult mai sănătoasă.

Opțiuni suplimentare:

În funcție de modelele și versiunile de cutii de viteze, este, de asemenea, posibil să modificați multe lucruri mici care vă pot încânta clienții. Activarea sau modificarea setărilor de turație pentru plecările din launch control (tip de pornire pe care nu o recomandam sa se abuzeze de ea), creșterea vitezei de schimbare a vitezelor, răspunsul padelelor etc.

De asemenea, putem schimba funcționarea generală a cutiei de viteze: schimbarea strategiei la sarcină parțială, modificarea modului cum face retrogradarea treptelor de viteză în modul sport pentru o experiență de condus mai agresivă etc.

De asemenea, pentru cutiile de viteze care nu au fost echipate inițial cu acesta, eliminați schimbarea automată a treptelor în modul manual, adică fiecare treaptă va ajunge la limitatorul de turație fără a trece la treapta următoare (Golf GTi, Golf R, Audi S3)

După cum ați înțeles, vă recomandăm cu FOARTE MARE INCREDERE să alegeți reprogramarea cutiei de viteze ori de câte ori este disponibilă. Mulți producători de scule au recunoscut această importanță și au muncit din greu în ultimii ani pentru a oferi protocoale de citire-scriere. Pe lângă o vânzare suplimentară către clientul dvs., aceasta va fi o marcă de profesionalism al activității de chiptuner.